Bouncing through Brooklyn

Music | Craig Greenberg: The Grand Loss & Legacy

Tomorrow, New York based musician Craig Greenberg releases his first full length album ›The Grand Loss & Legacy‹. MARTIN SPIESS listened to it.

grandlosscoverOne could argue that the era of piano pop is over. That all the Counting Crows, Ben Folds and Jamie Cullums only were phenomena of the 90s and the millennium years and that the rebirth of folk sent the piano to the background. One could exaggerate and say that after Billy Joel you can sit down to play the piano but you won’t (can’t!) make it better.

But – there is always a ›but‹ – on Craig Greenbergs debut ›The Grand Loss & Legacy‹ the majestic sound of big piano melodies flashes once again, rocky and edgy as well as strumming and soft. Although Greenberg dedicated the album to his late aunt and his late mother, there is barely any melancholia on it. On the contrary the album is defined by a (nearly too) optimistic drive. The »grand loss« surfaces in the lyrics of the 38-year old New Yorker, though, when he sings about breakups, which applies to most of the ten songs. After all, the piano almost invites to remember lost loves.

Crystal clear piano, bombastic band

In his best moments Greenberg sounds like the aforementioned gentlemen, especially when catchy melodies sit on top of a bombastic sounding band. Most of the time “The Grand Loss & Legacy” reminds of Ben Folds even when Greenbergs vocals sound like Randy Newman. Yet the overall sound stays the same: a crystal clear piano and a band that is nothing but pompous pop. Only the ballad ›I Should Believe in Someone‹ with its two solo steel guitars has a certain Country flair – and the listener is not imagining himself bouncing through Greenbergs home Brooklyn anymore but rather on a highway in a dusty Chevy, on the way towards the horizon.

Lofty, corny, quixotic

Craig Greenberg’s strength is his dauntlessness: one could argue that there’s kitsch and pathos here and there, but Greenberg doesn’t avoid topics that invite to gush – he looks for them. He dwells on broken love, on warnings about dangerous women and there is not a single moment of doubt, because there is no other way to sing about love: lofty, corny, quixotic. The era of piano pop may be over, yet Craig Greenberg does it like the French cartoon characters Asterix and Obelix: by offering unrelenting resistance. And by releasing a great debut album.

| MARTIN SPIESS

Ihre Meinung

Your email address will not be published.

Voriger Artikel

Erneuerte Demokratie durch Widerstand

Nächster Artikel

Splitter Kino

Weitere Artikel der Kategorie »Platte«

Gestern und morgen

Musik | J. Geils: ›Angel In Blue‹ und Calexico: ›The Thread That Keeps Us‹ Zum Jahreswechsel gab es wie immer unzählige Listen: beste Singles und Alben, traurigste Musikertodestage, schönste Musikvideos, auffallendste Bücher und auch schon Vorankündigungen auf anzuraten Neuestes. Statt Listen gibt es von mir eine ausgewählte Erinnerung an den markanten Rocker John Warren Geils, der von 20. Februar 1946 bis 11. April 2017 lebte und Gründer der J. Geils Band war. Von vielen zu Unrecht übersehen oder vergessen. Und von vielen gemocht wird der raue Indie-Rock von Calexico, die ›The Thread That Keeps Us‹ auf den Markt bringen. Von

Apokalypse surreal

Musik | Auf DVD: Ligeti: Le Grand Macabre

Wir werden uns an der Diskussion nicht beteiligen, ob György Ligeti der bedeutendste Komponist nach 1945 ist oder nur der zweit- oder vielleicht gar nur der drittbedeutendste. Soviel aber kann man mit Gewissheit behaupten: Seine Oper Le Grand Macabre, die 1978 uraufgeführt und 1996 umgearbeitet wurde, steht wie ein Monolith in der Geschichte des neueren Musiktheaters. Von THOMAS ROTHSCHILD

Die Stimme Griechenlands

Musik | Maria Farantouri: Way Home 18 Lieder verschiedenster Provenienz, doch Maria Farantouri macht aus dem Material immer etwas Eigenes: ein typisches Farantouri-Lied eben. Findet THOMAS ROTHSCHILD

Good Day Josephine… Free Jazz, Free Space & Impro

Musik | Free Jazz, Free Space & Impro Hergewehte Jazzmelodien, angekommen wie Flaschenpost, gebracht als Briefpäckchen, geschickt als Datei, herbeigeflattert als Neuigkeit, Erinnerung, Anspieltipp. You can see open space. Von TINA KAROLINA STAUNER